donderdag 11 februari 2016

Recensie: Hoe vang je een mummie?

Groene reeks 4 - Hoe vang je een mummie?

Auteur: Geronimo Stilton
ISBN: 9789085923176
Uitgeverij: De Wakkere Muis
www.wakkeremuis.nl
Prijs: € 9,95
Deel 4 van de groene reeks
Leeftijd: 9-12 jaar

Ik zal eerlijk zijn: op de school waar ik bibliotheekouder ben zijn deze boeken ontzettend populair bij jongens en meisjes. We hebben ongeveer 50 Geronimo Stilton boeken en ze zijn bijna altijd uitgeleend. Waarom zijn ze populair? Het leken mij altijd simpele boeken met veel illustraties, snel uit, weinig verhaal.........sorry uitgeverij de wakkere muis....

Nu kreeg ik de kans om er zelf twee te lezen en te kijken of mijn beeld over deze boeken klopt (recensie van het andere boek volgt later).

Dit is het vierde deel uit de Groene reeks, maar als je de eerste 3 niet hebt gelezen maakt dat niet uit. Het is een afgerond verhaal.

Het boek begint en eindigt op de redactie van De Wakkere Muis, waar Geronimo Stilton het verhaal schrijft, waarin ook hijzelf een rol speelt.

In Hoe vang je een mummie openen Grap en Grol een sarcofaag met daarin een mummie van een Egyptische prinses. En niet zomaar een prinses, een hele irritante, verwaande en hard gillende prinses.

Ze moet weer opgesloten worden voordat de ravage te groot wordt, maar laat nou net die ene pagina waarop staat hoe dat moet verdwenen zijn....

Wat het boek aantrekkelijk maakt zijn de verschillende lettertypes, het woord timmerde wordt bijvoorbeeld gevormd door allemaal hamertjes. Als er iets trilt, dan lijken de letters dat ook te doen.

Het verhaal wordt goed weergegeven in de vele kleurrijke prenten in het boek. Ook worden er regelmatig uitdrukkingen gebruikt, zoals in duigen vallen en de boel op stelten zetten. Onderaan de pagina wordt uitgelegd wat dit betekend.

Ook de vele taalgrappen zijn leuk (ook voor volwassenen): een viool van Amadeus Muizart, het schip van Ratumbus en als ze in mijn poten krijg....

Voor mij, als bibliotheekouder, dus heel goed om dit boek te lezen. Mijn mening over deze boeken is verandert, het zijn ontzettend leuke boeken en ik snap nu heel goed waarom kinderen ze graag lezen. Snel uit, dat klopt misschien wel, maar dan vooral omdat je door wilt lezen om te weten hoe het afloopt en omdat het boek gewoon leuk is. Veel illustraties klopt ook, dat maakt de boeken alleen maar leuker. Weinig verhaal, tja dat was toch een verkeerde inschatting. Een leuk en spannend verhaal klopt beter bij dit boek.
Gelukkig heb ik er nog één liggen, dus ik kan nog even verder lezen in deze leuke muizenwereld.

De andere boeken uit deze serie kun je hier vinden. En mocht je dat nog niet genoeg vinden, er zijn volgens mij al bijna 200 boeken verschenen van Uitgeverij De Wakkere Muis.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

What the h@ck!

Auteur: Maria Genova Uitgeverij Kluitman Prijs: € 12,99 Leeftijd 9-99 jaar Al vaker zag ik het boek voorbijkomen...