maandag 30 november 2015

Nostalgie: De kinderen van Bolderburen



Auteur: Astrid Lindgren
Illustraties: Els van Egeraat
Uitgeverij Ploegsma
ISBN: 9789021619712
Prijs: ?

Dit boek was vroeger één van mijn favoriete boeken. Volgens mij nam ik het boek elke maand wel mee uit de bibliotheek. Dus toen ik dit boek vorig jaar bij een spaaractie van een bekende supermarkt zag liggen heb ik hem eindelijk gekocht.

Waarom was dit boek nou zo leuk? En is dat nu nog steeds zo?

Eerst natuurlijk zelf weer even lezen in het boek. Het gaat over een dorpje in Zweden met maar 3 huizen. Daar wonen in totaal 6 kinderen en over die kinderen gaat dit boek.

Wat ik vroeger zo leuk vond is het avontuurlijke leven dat deze kinderen leken te hebben. Ze maakten van alles mee. Moesten lopen naar school, kilometers verderop. Ze plukten aardbeien, frambozen en verkochten zelf geplukte kersen, bouwden hutten en beleefden allemaal leuke dingen. Zoals slapen in een schuur, picknicken en nog veel meer.

En nu lees ik dit boek voor aan mijn dochter van 6 jaar......en ze vindt het net zo leuk als ikzelf vroeger. En ja, ik moet af en toe woorden of situaties uitleggen. Want tegenwoordig kun je overal bellen, haverschoven zijn hier ook niet bekend. Maar toch vind ze het geweldig. We lezen een beetje met de seizoenen mee, dus niet in één keer het hele boek. Nu bezig met de winterse verhalen, rinkelende sleebellen, sneeuwstormen en natuurlijk binnenkort de kerstverhalen.

Vooral de sfeer van het boek, de saamhorigheid en gezelligheid het blijft een topper!

Helaas is dit boek op dit moment niet verkrijgbaar bij Bol en Bruna. Misschien nog ergens in een lokale boekhandel. Het bestaat eigenlijk uit 3 boeken: Wij uit Bolderburen, Meer over Bolderburen en Voor 't laatst: Bolderburen.

Tijd voor een herdruk Uigeverij Ploegsma?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

What the h@ck!

Auteur: Maria Genova Uitgeverij Kluitman Prijs: € 12,99 Leeftijd 9-99 jaar Al vaker zag ik het boek voorbijkomen...